Program 2024

• Måndag 15/4
    Besök hos lantbrukarna Hans och Hanna Svensson, Vä Hagegård, Reftele Samling vid Gnosjö station för möjlig samåkning kl 17:30
    Hans och Hanna är mjölkbönder med stort engagemang för miljö och hållbarhet. De har en ambition att göra sin verksamhet fossilfri, så långt det är möjligt. Tidigare hade de ekologisk produktion, men har sedan en tid tillbaka övergått till så kallad konventionell produktion.  Vi kommer att visas delar av gårdens byggnader och maskiner samt få höra hur Hans och Hanna resonerar kring sitt företagande. Besöket sker i samarbete med Värnamokretsen.
  • Tisdag 30/4
    Valborgsmässofirande, Töllstorpsområdet
    Föreningen kommer att anordna en tipspromenad med naturfrågor. Priser
    delas ut till vinnarna.
    Föreningen kommer att anordna en tipspromenad med naturfrågor. Priser delas ut till vinnarna.
  • Söndag 12/5
    Vårutfärd till Taberg.
    Samling kl 09:00 vid Gnosjö station för samåkning till
    Taberg. Föredrar du att åka direkt så möts vi vid gruvan kl 10:15. Från gruvan
    vandrar vi upp till toppen, studerar Tabergs unika geologi och gruvhistoria
    och spanar efter sandödla som är målet för dagen. Om vädret är på vår sida
    så bör vi ha goda chanser att se Sveriges vackraste och mest sällsynta ödla.
    Medtag eget fika.
  • Måndag 27/5
    Biodlarföreningen.
    Tillsammans med Biodlarföreningen och Jirkka Fors lär vi
    oss mer om bin. Viss utrustning för att undvika bistick finns till utlåning, men
    tänk på att ta med svårstuckna kläder, typ regnställ eller liknande. Vi träffas
    på parkeringen vid Gnosjö station kl 17:30
  • Söndag 5/6
    Naturnatta.
    Vi tillbringar sommarnatten i Store mosse nationalpark med att
    invänta gryningen och uppleva den uppvaknande naturen. Samling vid Gno
    sjö station kl 22:10 eller vid Lövö kl 23:00. Medtag fika.
  • Söndag XX/6
    Linnéa. Förhoppningsvis är linneorna i full blom så att vi kan bege oss till en
    bra lokal för att studera denna väna lilla växt. Information om tid och plats
    meddelas på facebook och vår hemsida