Årsberättelse 2019

Årsberättelse för Naturskyddsföreningen i Gnosjö 2019

Gnosjökretsen hade 2019 totalt 235 medlemmar, varav 123 var fullbetalande och 112 familjemedlemmar. Siffrorna visar en lite minskning på 3 fullbetalande medlemmar och 13 familjemedlemmar sedan föregående år.

Årsmötet hölls den 7 mars i Naturum, Store Mosse. Runt femton medlemmar slöt upp och deltog i årsmötesförhandlingarna. Efter att förhandlingarna avslutats serverades kaffe och semla och därefter var det dags för Bo Ramnemo att berätta om, och visa bilder från Aktse och Sarek. Bo har genom åren gjort flera resor till området och berättade engagerat om dessa resor och områdets natur.

Under det gångna året har kretsen arrangerat ett flertal aktiviteter. Precis som tidigare år så deltog kretsen i valborgsfirande i Töllstorp. Vår tipspromenad drog som vanligt mycket folk. Knappt ett 100-tal personer gick runt banan och svarade på frågor om natur och miljö. Den 19 maj genomfördes en resa till Åsnens Nationalpark. Cirka 10 personer passade på att besöka nationalparken och fick en guidning av Peter Mattiasson. I början av juni var det dags för ”Naturnatta” på Store Mosse. Tyvärr var intresset inte så stort och endast ett fåtal personer deltog. Större intresse var det däremot för utflykten till Björnhyltan, Ambjörnarp. Knappt tio personer följde med och studerade den ekologiska gården som Lotta och Peder Wendefors driver, med bland annat gårdsbutik och grönsaksodling.

Vecka 40 inföll den miljövänliga veckan. Tyvärr blev vi förhindrade att, som vi brukar, informera om naturskyddsföreningen utanför Second Hand-butiken i Gnosjö. Vi hade dock en liten utställning på biblioteket på temat ”Ta vara på det du har” under veckan. Kretsens sista aktivitet för året genomfördes i november tillsammans med Värnamokretsen. På temat ”50 år på Store Mosse Nationalpark” berättade Bengt Andersson och visade bilder från sina fågelupplevelser och vandringar på mossen. Arrangemanget lockade ett stort antal personer att besöka Naturum.

I augusti genomförde föreningen en inventering av klockgentianor i Hären, Välorna och Gåröström. Willys har kontrollerats och får behålla sin certifiering ”Bra Miljöval” ännu ett år. Den 30 september deltog Erén Lång Albinsson, Sigge Magnusson och Anders Hansson i distriktsträffen med GGVV-kretsarna på Naturum. Skötselrådet för Store Mosse Nationalpark hade möte den 10 december och Anders Hansson representerade Gnosjökretsen.

Under året har styrelsen genomfört sju stycken styrelsemöten.